Woda to niezwykle wdzięczny temat! Ucząc się o jej chemicznych i fizycznych właściwościach, można naprawdę nieźle się bawić i bardzo wiele się dowiedzieć.
Sprawdziła to klasa trzecia wykonując ciekawe wodne eksperymenty: ,,BARIERA Z TKANINY” , ,,CO PŁYWA, CO TONIE?” , ,,MAGICZNY ZIEMNIAK”, „CO SIĘ ROZPUŚCI”, ,,ILE SIĘ ZMIEŚCI?” Uczniowie zostali podzieleni na grupy, wylosowali nazwę swojego doświadczenia i instrukcję jego wykonania.
Udało się przeprowadzić wszystkie eksperymenty i można było wyciągnąć odpowiednie wnioski. Dzieci dowiedziały się, że na materiał ciśnie od dołu powietrze, i to tak mocno, że nie pozwala oderwać się materiałowi od szklanki. Ta siła powietrza działająca na materiał nazywa się ciśnieniem atmosferycznym.
Przekonały się, że te przedmioty, które dzieci wrzucały do miski z wodą pływają dlatego, że wykonane są np. z plastiku, a zatoną przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes i że wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy on pływa, czy tonie. Zobaczyły, że w słonej wodzie wszystko pływa lepiej, bo ciecze – substancje płynne mają różny ciężar, mimo takiej samej objętości. Woda słona (morza i oceany) ma większy ciężar niż woda słodka (rzeki i jeziora). Widziały jak sól i cukier rozpuszczają się w wodzie, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć natomiast między cząsteczki kakao czy kaszy. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji. Bardzo podobało się wszystkim doświadczenie z wrzucaniem monet do pełnej szklanki z wodą. Cząsteczki wody oddziałują na siebie, przyciągając się, dlatego woda nie wylewała się lecz tworzyła wybrzuszenie nad krawędzią szklanki, pomimo tego, że było w niej bardzo dużo wrzuconych pieniążków.
Eksperymenty to nie tylko świetna zabawa, lecz także cenna nauka.
A więc do dzieła, Ty też możesz poczuć się jak naukowiec!
Jeśli poszukujesz bezpiecznych i interesujących eksperymentów sprawdź przepisy na www.domowe eksperymenty - wybieraj te , które możesz wykonać samodzielnie lub poproś o pomoc kogoś dorosłego.