Godło RP Szkoła Podstawowa w Suchej Szkoła Podstawowa
im. Św. Królowej Jadwigi
w Suchej

Wymagania programowe na poszczególne oceny

 

I. Substancje i ich przemiany

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Uczeń:

– zalicza chemię do nauk przyrodniczych

– stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni chemicznej

– nazywa wybrane elementy szkła i sprzętu laboratoryjnego oraz określa ich przeznaczenie

– opisuje właściwości substancji, będących głównymi składnikami produktów, stosowanych na co dzień

– przeprowadza prosteobliczenia

z wykorzystaniem pojęć:masagęstośćobjętość

– odróżnia właściwości fizyczne od chemicznych

– dzieli substancje chemiczne na proste

i złożone, na pierwiastki i związki chemiczne

– definiuje pojęcie mieszanina substancji

– opisuje cechy mieszanin jednorodnych

i niejednorodnych

– podaje przykłady mieszanin

– opisuje proste metody rozdzielania mieszanin na składniki

– definiuje pojęcia zjawisko fizyczne i reakcja chemiczna

– podaje przykłady zjawisk fizycznych

i reakcji chemicznych zachodzących

w otoczeniu człowieka

– definiuje pojęcia pierwiastek chemiczny

związek chemiczny

– podaje przykłady związków chemicznych

– klasyfikuje pierwiastki chemiczne na

metale i niemetale

– podaje przykłady pierwiastków

chemicznych (metali i niemetali)

– odróżnia metale i niemetale na podstawie ich właściwości

– opisuje, na czym polegardzewienie (korozja)

– posługuje się symbolami chemicznymi pierwiastków (H, O, N, Cl, S, C, P, Si, Na, K, Ca, Mg, Fe, Zn, Cu, Al, Pb, Sn, Ag, Hg)

– opisuje skład i właściwości powietrza

– określa, co to są stałe i zmienne składniki

powietrza

– opisuje właściwości fizyczne, chemiczne

tlenu, tlenku węgla(IV), wodoru, azotu

– podaje, że woda jest związkiem

chemicznym wodoru i tlenu

– tłumaczy, na czym polega zmiana stanów skupienia na przykładzie wody

– omawia obieg wody w przyrodzie

– określa znaczenie powietrza, wody, tlenu

– określa, jak zachowują się substancje

higroskopijne

– opisuje, na czym polega reakcja syntezy,

analizy, wymiany

– omawia, na czym polega utlenianie, spalanie

– definiuje pojęcia substrat iprodukt reakcji

chemicznej

– wskazuje substraty i produkty reakcji chemicznej

– określa typy reakcji chemicznych

– określa, co to są tlenki i jaki jest ich podział

– wymienia niektóre efekty towarzyszące

reakcjom chemicznym

– wymienia podstawowe źródła, rodzaje

i skutki zanieczyszczeń powietrza

Uczeń:

– wyjaśnia, dlaczego chemia jest nauką

przydatną ludziom

– omawia, czym się zajmuje chemia

– omawia sposób podziału chemii na

organiczną i nieorganiczną

– wyjaśnia, czym się różni ciało fizyczne

od substancji

– opisuje właściwości substancji

– wymienia i wyjaśnia podstawowe sposoby

rozdzielania mieszanin

– sporządza mieszaninę

– planuje rozdzielanie mieszanin

(wymaganych)

– opisuje różnicę w przebiegu zjawiska

fizycznego i reakcji chemicznej

– projektuje doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną

– definiuje stopy

– podaje przykłady zjawisk fizycznych

i reakcji chemicznych zachodzących

w otoczeniu człowieka

– formułuje obserwacje do doświadczenia

– wyjaśnia potrzebę wprowadzenia symboliki

chemicznej

– rozpoznaje pierwiastki i związki chemiczne

– wyjaśnia różnicę między pierwiastkiem

a związkiem chemicznym

– wymienia stałe i zmienne składniki

powietrza

– bada skład powietrza

– oblicza przybliżoną objętość tlenu i azotu,

np. w sali lekcyjnej

– opisuje, jak można otrzymać tlen

– opisuje właściwości fizyczne i chemiczne

gazów szlachetnych

– opisuje obieg tlenu, tlenku węgla(IV)

i azotu w przyrodzie

– wyjaśnia, na czym polega proces fotosyntezy

– wymienia zastosowania tlenków wapnia, żelaza, glinu, azotu, gazów szlachetnych,

tlenku węgla(IV), tlenu, wodoru

– podaje sposób otrzymywania tlenku węgla(IV) (na przykładzie reakcji węgla

z tlenem)

– definiuje pojęcie reakcjacharakterystyczna

– planuje doświadczenie umożliwiające

wykrycie obecności tlenku węgla(IV)

w powietrzu wydychanym z płuc

– wyjaśnia, co to jest efekt cieplarniany

– opisuje rolę wody i pary wodnej

w przyrodzie

– wymienia właściwości wody

– wyjaśnia pojęciehigroskopijność

– zapisuje słownie przebieg reakcji chemicznej

– wskazuje w zapisie słownym przebiegu

reakcji chemicznej substraty i produkty,

pierwiastki i związki chemiczne

– opisuje, na czym polega powstawanie

dziury ozonowej, kwaśnych opadów

– podaje sposób otrzymywania wodoru

(w reakcji kwasu chlorowodorowego z

metalem)

- opisuje sposób identyfikowania gazów:

wodoru, tlenu, tlenku węgla(IV)

-  wymienia źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza

– definiuje pojęcia reakcje egzo-

i endoenergetyczne

Uczeń:

– podaje zastosowania wybranych elementów

sprzętu lub szkła laboratoryjnego

– identyfikuje substancje na podstawie

podanych właściwości

– podaje sposób rozdzielenia wskazanej

mieszaniny

– wskazuje różnice między właściwościami fizycznymi składników mieszaniny, które umożliwiają jej rozdzielenie

– projektuje doświadczenia ilustrujące reakcję chemiczną i formułuje wnioski

– wskazuje w podanych przykładach

reakcję chemiczną i zjawisko fizyczne

– wskazuje wśród różnych substancji mieszaninę i związek chemiczny

– wyjaśnia różnicę między mieszaniną

a związkiem chemicznym

– proponuje sposoby zabezpieczenia produktów zawierających żelazo przed rdzewieniem

– odszukuje w układzie okresowym pierwiastków podane pierwiastki chemiczne

– opisuje doświadczenie wykonywane na lekcji

– określa, które składniki powietrza są stałe,

a które zmienne

– wykonuje obliczenia związane

z zawartością procentową substancji

występujących w powietrzu

– wykrywa obecność tlenku węgla(IV)

– opisuje właściwości tlenku węgla(II)

– wyjaśnia rolę procesu fotosyntezy w naszym

życiu

– podaje przykłady substancji szkodliwych dla środowiska

– wyjaśnia, skąd się biorą kwaśne opady

– określa zagrożenia wynikające z efektu

cieplarnianego, dziury ozonowej, kwaśnych

opadów

– proponuje sposoby zapobiegania powiększania się dziury ozonowej

i ograniczenia powstawania kwaśnych opadów

– zapisuje słownie przebieg różnych rodzajów

reakcji chemicznych

– podaje przykłady różnych typów reakcji chemicznych

– wykazuje obecność pary wodnej

w powietrzu

– omawia sposoby otrzymywania wodoru

– podaje przykłady reakcji egzo-

i endoenergetycznych

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega destylacja

– wyjaśnia, dlaczego gazy szlachetne są bardzo mało aktywne chemicznie

– definiuje pojęcie patyna

– opisuje pomiar gęstości

– projektuje doświadczenie o podanym tytule (rysuje schemat, zapisuje obserwacje

i wnioski)

– wykonuje doświadczenia z działu

Substancje i ich przemiany

– przewiduje wyniki niektórych doświadczeń

na podstawie posiadanej wiedzy

– otrzymuje tlenek węgla(IV) w reakcji węglanu wapnia z kwasem

chlorowodorowym

– uzasadnia, na podstawie reakcji magnezu

z tlenkiem węgla(IV), że tlenek węgla(IV) jest

związkiem chemicznym węgla i tlenu

– uzasadnia, na podstawie reakcji magnezu

z parą wodną, że woda jest związkiem

chemicznym tlenu i wodoru

– planuje sposoby postępowania

umożliwiające ochronę powietrza przed

zanieczyszczeniami

– identyfikuje substancje na podstawie

schematów reakcji chemicznych

– wykazuje zależność między rozwojem cywilizacji a występowaniem zagrożeń,

np. podaje przykłady dziedzin życia, których rozwój powoduje negatywne skutki dla środowiska przyrodniczego

 

Wybrane wiadomości i umiejętności wykraczające poza treści wymagań podstawy programowej; ich spełnienie może być warunkiem wystawienia oceny celującej. Uczeń:

- opisuje zasadę rozdziału w metodach chromatograficznych

-  określa, na czym polegają reakcje utleniania-redukcji

-  definiuje pojęcia utleniacz i reduktor

- zaznacza w zapisie słownym przebiegu reakcji chemicznej procesy utleniania i redukcji oraz utleniacz, reduktor

- podaje przykłady reakcji utleniania-redukcji zachodzące w naszym otoczeniu, uzasadniając swój wybór

- opisuje sposób rozdzielania na składniki bardziej złożonych mieszanin z wykorzystaniem metod spoza podstawy programowej

- omawia dokładnie metodę skraplania powietrza i rozdzielenia go na składniki

- oblicza skład procentowy powietrza – przelicza procenty objętościowe na masowe w różnych warunkach

- wykonuje obliczenia rachunkowe – zadania dotyczące mieszanin

 

 

II. Wewnętrzna budowa materii

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Uczeń:

– definiuje pojęcie materia

– opisuje ziarnistą budowę materii

– opisuje, czym różni się atom od cząsteczki

– definiuje pojęcia jednostkamasy atomowej,

masa atomowamasacząsteczkowa

– oblicza masę cząsteczkowąprostych

związków chemicznych

– opisuje i charakteryzuje skład atomu

 pierwiastka chemicznego (jądro: protony

i neutrony, elektrony)

– definiuje pojęcie elektrony walencyjne

– wyjaśnia, co to jest liczba atomowaliczba

masowa

– ustala liczbę protonów,elektronów,

neutronów w atomie danego pierwiastka

 chemicznego, gdy znane są liczby atomowa

i masowa

– definiuje pojęcie izotop

– dokonuje podziału izotopów

– wymienia dziedziny życia, w których

stosuje się izotopy

– opisuje układ okresowy pierwiastków

chemicznych

– podaje prawo okresowości

– podaje, kto jest twórcą układu okresowego

pierwiastków chemicznych

– odczytuje z układu okresowego

podstawowe informacje o pierwiastkach

chemicznych

– wymienia typy wiązań chemicznych

– podaje definicje wiązaniakowalencyjnego

(atomowego), wiązaniakowalencyjnego

 spolaryzowanegowiązania jonowego

– definiuje pojęcia jonkation,anion

– posługuje się symbolami pierwiastków chemicznych

– odróżnia wzór sumaryczny od wzoru

strukturalnego

– zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne

cząsteczek

– definiuje pojęciewartościowość

– podaje wartościowość pierwiastków

chemicznych w stanie wolnym

– odczytuje z układu okresowego

maksymalną wartościowość pierwiastków

chemicznych grup 1., 2. i 13.-17.

– wyznacza wartościowość pierwiastków

chemicznych na podstawie wzorów

sumarycznych

– zapisuje wzory sumarycznystrukturalny

cząsteczki związku dwupierwiastkowego

na podstawie wartościowości pierwiastków

chemicznych

– określa na podstawie wzoru liczbę

pierwiastków w związku chemicznym

– interpretuje zapisy(odczytuje ilościowo

i jakościowo proste zapisy), np.H2, 2 H, 2 H2

itp.

– ustala na podstawie wzoru sumarycznego

nazwę dla prostych dwupierwiastkowych

związków chemicznych

– ustala na podstawie nazwy wzór

sumaryczny dla prostych

dwupierwiastkowych związków

chemicznych

– rozróżnia podstawowe rodzaje reakcji

chemicznych

– podaje treść prawa zachowania masy

– podaje treść prawa stałości składu

związku chemicznego

– przeprowadza proste obliczenia

z wykorzystaniem prawazachowania masy

i prawa stałości składu związku

chemicznego

– definiuje pojęcia równanie reakcji

chemicznejwspółczynnikstechiometryczny

 dobiera współczynniki w prostych przykładach równań reakcji chemicznych

– zapisuje proste przykładyrównań reakcji

chemicznych

– odczytuje proste równania reakcji

chemicznych

Uczeń:

– omawia poglądy na temat budowy materii

– wyjaśnia zjawisko dyfuzji

– podaje założenia teorii atomistyczno-

-cząsteczkowej budowy materii

– oblicza masy cząsteczkowe

– definiuje pojęcie pierwiastekchemiczny

– wymienia rodzaje izotopów

– wyjaśnia różnice w budowie atomów

izotopów wodoru

– wymienia dziedziny życia, w których stosuje się izotopy

– korzysta z układu okresowego pierwiastków

chemicznych

– wykorzystuje informacje odczytane z układu

okresowego pierwiastków chemicznych

– podaje maksymalną liczbę elektronów na

 poszczególnych powłokach (K, L, M)

– zapisuje konfiguracje elektronowe

– rysuje proste przykłady modeli atomów

pierwiastków chemicznych

– zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne

wymaganych cząsteczek

– odczytuje ze wzoru chemicznego, z jakich

pierwiastków chemicznych i ilu atomów składa

się cząsteczka lub kilka cząsteczek

– opisuje rolę elektronów walencyjnych

w łączeniu się atomów

– opisuje sposób powstawania jonów

– określa rodzaj wiązania w prostych

przykładach cząsteczek

- podaje przykłady substancji o wiązaniu

kowalencyjnym (atomowym) i substancji

o wiązaniu jonowym

– odczytuje wartościowość pierwiastków

chemicznych z układu okresowego

pierwiastków

– zapisuje wzory związków chemicznych na podstawie podanej wartościowości lub nazwy

pierwiastków chemicznych

– podaje nazwę związku chemicznego

na podstawie wzoru

– określa wartościowość pierwiastków

w związku chemicznym

– zapisuje wzory cząsteczek korzystając

z modeli

– rysuje model cząsteczki

– wyjaśnia znaczenie współczynnika

stechiometrycznego i indeksu

stechiometrycznego

– wyjaśnia pojęcie równania reakcji

chemicznej

– odczytuje równania reakcji chemicznych

– zapisuje równania reakcjichemicznych

- dobiera współczynniki w równaniach

reakcji chemicznych

Uczeń:

– planuje doświadczeniepotwierdzające

ziarnistość budowy materii

– wyjaśnia różnice między pierwiastkiem

a związkiem chemicznym na podstawie założeń teorii atomistyczno-cząsteczkowej budowy materii

– oblicza masy cząsteczkowe związków chemicznych

– wymienia zastosowania izotopów

– korzysta swobodnie z informacji zawartych

w układzie okresowym pierwiastków

chemicznych

– oblicza maksymalną liczbę elektronów

na powłokach

– zapisuje konfiguracje elektronowe

– rysuje modele atomów

– określa typ wiązania chemicznego

w podanym związku chemicznym

– wyjaśnia, dlaczego gazy szlachetne są bardzo mało aktywne chemicznie na podstawie budowy ich atomów

– wyjaśnia różnice między różnymi typami

wiązań chemicznych

– opisuje powstawanie wiązań atomowych (kowalencyjnych) dla wymaganych przykładów

– zapisuje elektronowo mechanizm powstawania jonów (wymagane przykłady)

– opisuje mechanizm powstawania wiązania jonowego

– wykorzystuje pojęcie wartościowości

– określa możliwe wartościowości pierwiastka

chemicznego na podstawie jego położenia

w układzie okresowym pierwiastków

– nazywa związki chemiczne na podstawie

wzorów i zapisuje wzory na podstawie ich

nazw

– zapisuje i odczytuje równania reakcji

chemicznych (o większym stopniu trudności)

– przedstawia modelowy schemat równania

reakcji chemicznej

– rozwiązuje zadania na podstawie prawa zachowania masy i prawa stałości składu związku chemicznego

– dokonuje prostych obliczeń stechiometrycznych

Uczeń:

– definiuje pojęcie masa atomowa jako

średnia masa atomowa danego pierwiastka

chemicznego z uwzględnieniem jego składu

izotopowego

– oblicza zawartość procentową izotopów

w pierwiastku chemicznym

– wyjaśnia związek między podobieństwami właściwości pierwiastków chemicznych zapisanych w tej samej grupie układu okresowego a budową ich atomów i liczbą elektronów walencyjnych

–  uzasadnia i udowadnia doświadczalnie,

że msubstr = mprod

– rozwiązuje trudniejsze zadania

wykorzystujące poznane prawa (zachowania

masy, stałości składu związku chemicznego)

– wskazuje podstawowe różnice między

wiązaniami kowalencyjnym a jonowym oraz

 kowalencyjnym niespolaryzowanym

a kowalencyjnym spolaryzowanym

– opisuje zależność właściwości związku

chemicznego od występującego w nim

wiązania chemicznego

– porównuje właściwości związków kowalencyjnych i jonowych (stan skupienia, temperatury topnienia

i wrzenia)

– określa, co wpływa na aktywność chemiczną pierwiastka

– zapisuje i odczytuje równania reakcji

chemicznych o dużym stopniu trudności

– wykonuje obliczenia stechiometryczne

Wybrane wiadomości i umiejętności wykraczające poza treści wymagań podstawy programowej; ich spełnienie może być warunkiem wystawienia oceny celującej. Uczeń:

-        opisuje historię odkrycia budowy atomu

-        definiuje pojęcie promieniotwórczość

-        określa, na czym polega promieniotwórczość naturalna i sztuczna

-        definiuje pojęcie reakcja łańcuchowa

-        wymienia ważniejsze zagrożenia związane z promieniotwórczością

-        wyjaśnia pojęcie okres półtrwania (okres połowicznego rozpadu)

-        rozwiązuje zadania związane z pojęciami okres półtrwania i średnia masa atomowa

-        charakteryzuje rodzaje promieniowania

-                 wyjaśnia, na czym polegają przemiany αb

-                 opisuje historię przyporządkowania pierwiastków chemicznych

-        opisuje wiązania koordynacyjne i metaliczne

-        identyfikuje pierwiastki chemiczne na podstawie niepełnych informacji o ich położeniu w układzie okresowym pierwiastków chemicznych oraz ich właściwości

-        dokonuje obliczeń z wykorzystaniem wiedzy o jednostce masy atomowej i cząsteczkowej

-        dokonuje obliczeń na podstawie równania reakcji chemicznej

III. Woda i roztwory wodne

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Uczeń:

– charakteryzuje rodzaje wód występujących

w przyrodzie

– podaje, na czym polega obieg wody

w przyrodzie

– wymienia stany skupienia wody

– nazywa przemiany stanów skupienia wody

– opisuje właściwości wody

– zapisuje wzory sumaryczny i strukturalny

cząsteczki wody

– definiuje pojęcie dipol

– identyfikuje cząsteczkę wody jako dipol

– wyjaśnia podział substancji na dobrze i słabo

rozpuszczalne oraz praktycznie

nierozpuszczalne w wodzie

- podaje przykłady substancji, które

rozpuszczają się i nie rozpuszczają się

w wodzie

– wyjaśnia pojęcia rozpuszczalniksubstancja

 rozpuszczana

– definiuje pojęcierozpuszczalność

– wymienia czynniki, które wpływają

na rozpuszczalność

– określa, co to jest wykres rozpuszczalności

– odczytuje z wykresu rozpuszczalności

rozpuszczalność danej substancji w podanej

temperaturze

– wymienia czynniki wpływające na szybkość

rozpuszczania się substancji stałej w wodzie

– definiuje pojęcia roztwórwłaściwykoloid

zawiesina

– definiuje pojęcia roztwórnasycony i roztwór

 nienasycony oraz roztwór stężony i roztwór

rozcieńczony

– definiuje pojęcie krystalizacja

– podaje sposoby otrzymywania roztworu nienasyconego z nasyconego i odwrotnie

– definiuje stężenie procentowe roztworu

– podaje wzór opisujący stężenie procentowe

– prowadzi obliczenia z wykorzystaniem pojęć: stężenie procentowe, masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu (proste)

Uczeń:

– opisuje budowę cząsteczki wody

– wyjaśnia, co to jest cząsteczka polarna

– wymienia właściwości wody zmieniające

się pod wpływem zanieczyszczeń

– proponuje sposoby racjonalnego gospodarowania wodą

– tłumaczy, na czym polega proces mieszania, rozpuszczania

– określa, dla jakich substancji woda jest

dobrym rozpuszczalnikiem

– charakteryzuje substancje ze względu na ich

rozpuszczalność w wodzie

– planuje doświadczenia wykazujące wpływ

różnych czynników na szybkość

rozpuszczania substancji stałych w wodzie

– porównuje rozpuszczalność różnych

substancji w tej samej temperaturze

– oblicza ilość substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody

w podanej temperaturze

– podaje przykłady substancji, które

rozpuszczają się w wodzie, tworząc

roztwory właściwe

– podaje przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie i tworzą koloidy lub zawiesiny

– wskazuje różnice między roztworem

właściwym a zawiesiną

– opisuje różnice między roztworem

rozcieńczonym, stężonym, nasyconym

i nienasyconym

– przeprowadza krystalizację

– przekształca wzór na stężenie procentowe

roztworu tak, aby obliczyć masę substancji

rozpuszczonej lub masę roztworu

– oblicza masę substancji rozpuszczonej lub

masę roztworu, znając stężenie procentowe

roztworu

– wyjaśnia, jak sporządzić roztwór

o określonym stężeniu procentowym (np. 100 g

20-procentowego roztworu soli kuchennej)

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega tworzenie

wiązania kowalencyjnego spolaryzowanego

w cząsteczce wody

– wyjaśnia budowę polarną cząsteczki wody

– określa właściwości wody wynikające z jej

budowy polarnej

– wyjaśnia, dlaczego woda dla jednych substancji jest rozpuszczalnikiem, a dla innych nie

– przedstawia za pomocą modeli proces

rozpuszczania w wodzie substancji o budowie

polarnej, np. chlorowodoru

– podaje rozmiary cząstek substancji

wprowadzonych do wody i znajdujących się

w roztworze właściwym, koloidzie,

zawiesinie

– wykazuje doświadczalnie wpływ różnych

czynników na szybkość rozpuszczania

substancji stałej w wodzie

– posługuje się sprawnie wykresem

rozpuszczalności

– dokonuje obliczeń z wykorzystaniem

wykresu rozpuszczalności

– oblicza masę wody, znając masę roztworu

i jego stężenie procentowe

– prowadzi obliczenia z wykorzystaniem

pojęcia gęstości

– podaje sposoby na zmniejszenie lub zwiększenie stężenia roztworu

– oblicza stężenie procentowe roztworu

powstałego przez zagęszczenie, rozcieńczenie

roztworu

– oblicza stężenie procentowe roztworu

nasyconego w danejtemperaturze

(z wykorzystaniem wykresurozpuszczalności)

– wymienia czynności prowadzące

do sporządzenia określonej ilości roztworu

o określonym stężeniu procentowym

– sporządza roztwór o określonym stężeniu

procentowym

- wyjaśnia, co to jest woda destylowana

i czym się różni od wód występujących

w przyrodzie

Uczeń:

– wymienia laboratoryjne sposoby otrzymywania wody

– proponuje doświadczenie udowadniające,

że woda jest związkiem wodoru i tlenu

– opisuje wpływ izotopów wodoru i tlenu na właściwości wody

– określa wpływ ciśnienia atmosferycznego na wartość temperatury wrzenia wody

– porównuje rozpuszczalność w wodzie związków kowalencyjnych i jonowych

– wykazuje doświadczalnie, czy roztwór jest

nasycony, czy nienasycony

– rozwiązuje zadania rachunkowe na stężenie

procentowe z wykorzystaniem gęstości

– oblicza rozpuszczalność substancji w danej

temperaturze, znając stężenie procentowe jej

roztworu nasyconego w tej temperaturze

Wybrane wiadomości i umiejętności wykraczające poza treści wymagań podstawy programowej; ich spełnienie może być warunkiem wystawienia oceny celującej. Uczeń:

– określa źródła zanieczyszczeń wód naturalnych

- analizuje źródła zanieczyszczeń wód naturalnych i ich wpływ na środowisko przyrodnicze

– wymienia niektóre zagrożenia wynikające z zanieczyszczeń wód

– omawia wpływ zanieczyszczeń wód na organizmy

– wymienia sposoby przeciwdziałania zanieczyszczaniu wód

– omawia sposoby usuwania zanieczyszczeń z wód

– wyjaśnia, na czym polega asocjacja cząsteczek wody

– rozwiązuje zadania rachunkowe na mieszanie roztworów

– rozwiązuje zadania rachunkowe na stężenie procentowe roztworu, w którym rozpuszczono mieszaninę substancji stałych