Godło RP Szkoła Podstawowa w Suchej Szkoła Podstawowa
im. Św. Królowej Jadwigi
w Suchej

Zasady oceniania z historii

Przedmiotem oceny są:

Wiadomości i umiejętności

Zaangażowanie w proces nauczania-uczenia się (aktywność)

Narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów:

Prace kontrolne (sprawdziany, testy) – co najmniej 2 w półroczu

Kartkówki

Odpowiedz ustna

Prace domowe ( np. odpowiedzi na pytania, referaty, projekt)

Aktywność na lekcji ( np. kilkuzdaniowa wypowiedz, praca w grupie, praca z tekstem źródłowym, mapą)

Karty pracy, zeszyt

Informacja nauczyciela o sposobie kontrolowania i oceniania (kontrakt):

Nauczyciel zapowiada pracę kontrolną na tydzień wcześniej i omawia jej zakres

Praca kontrolna jest poprzedzona jedną lekcją powtórzeniową

Prace kontrolne są obowiązkowe. Jeśli uczeń nie może napisać pracy kontrolnej w określonym terminie, ma obowiązek uczynić to na najbliższych zajęciach ( nie później niż w ciągu dwóch tygodni); uczeń, który nie napisze pracy kontrolnej w uzgodnionym terminie otrzymuje ocenę niedostateczną. Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną tylko z pracy kontrolnej, do której może przystąpić jeden raz; poprawa jest dobrowolna

Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie, kartkówki mogą obejmować 2-3 tematy wstecz, organizowane są bez zapowiedzi i są równoważne z odpowiedzią ustną,

Uczeń ma prawo do nie oceniania po dłuższej , usprawiedliwionej nieobecności ( uczeń zgłasza to na początku lekcji)

Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji jeden raz w semestrze bez podania przyczyny ( nie dotyczy to wcześniej zapowiadanych sprawdzianów i zajęć, na których wystawiana jest ocena śródroczna i roczna)

Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac domowych. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, powinien go uzupełnić na najbliższe zajęcia; brak zeszytu, pracy domowej, nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji

Obowiązkiem ucznia jest systematyczne odrabianie prac domowych,

Znak graficzny, tzw. „parafka” oznacza, że nauczyciel sprawdzał wykonanie pracy, ale nie sprawdzał jej zawartości merytorycznej, ocenianie prac może nastąpić natychmiast po upływie terminu realizacji lub podczas kontroli zeszytów,

Wszystkie oceny, które uzyskuje uczeń są jawne i uzasadnione; przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia,

Uczeń ma prawo do dodatkowej oceny za wykonane prace nadobowiązkowe, udział w zajęciach pozalekcyjnych oraz sukcesy w konkursach.

Uczeń może być oceniany za pomocą + lub -, za 5 (+) uczeń otrzymuje ocenę bdb, za 5(-) uczeń otrzymuje ocenę ndst.

Ocenie podlega:

-stopień opanowania materiału faktograficznego,

-dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych,

-stylistyczna poprawna wypowiedz,

-umiejętność selekcji wydarzeń,

-stopień rozumienia tematu,

-znajomość chronologii, pojęć, postaci historycznych,

-określenie rodzaju źródła historycznego, umiejętność interpretacji,

Ocenianie prac kontrolnych:

-umiejętność porównywania, dostrzegania podobieństw i różnic w procesie dziejowym,

-odróżnienie fikcji od prawdy historycznej,

-umiejętność pracy z mapą

Prace kontrolne są punktowane według oddzielnego schematu, w zależności od złożoności zagadnienia. Punkty są przeliczne na oceny według zasad pomiaru dydaktycznego:

0-29% - niedostateczny

30-49% -dopuszczający

50-70% -dostateczny

71-89% -dobry

90-100% -bardzo dobry

Ilość i częstotliwość pomiarów jest zależna od poziomu oraz możliwości intelektualnych klasy i w zależności od realizowanego programu modyfikowana.

Zasady informowania o wymaganiach i postępach w nauce:

Wszystkie oceny są jawne i podawane na bieżąco,

Prace kontrolne otrzymuje uczeń do wglądu na lekcji, a rodzice w kontaktach indywidualnych i na zebraniach

Prace kontrolne są przechowywane przez nauczyciela do 31 sierpnia danego roku szkolnego

Ocena może być wyrażona informacją ustną, stopniem w zależności od klasy i ocenianego obszaru działalności.

System motywacyjny i naprawczy:

Uczeń mający kłopoty z opanowaniem materiału może zwrócić się o pomoc do nauczyciela i jeżeli jest to pożądane, wspólnie ustalają program wspomagający np. pomoc nauczyciela przedmiotu, pomoc koleżeńską, uczestnictwo w dodatkowych zajęciach.