PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA FRANCUSKIEGO
Kryteria oceniania z uwzględnieniem gramatyki, słownictwa, umiejętności rozumienia ze słuchu, mówienia, pisania i czytania.
- I.Zasady ogólne
Przedmiotowy system nauczania ma na celu:
- bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce
- zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej pracy
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia
- II.Obszary aktywności podlegające ocenie:
a)słownictwo- znajomość poznanych słów i zwrotów, wymowa, zapisywanie,
b) gramatyka- znajomość struktur, czasów gramatycznych, budowanie zdań
c)mówienie- umiejętność posługiwania się językiem w sytuacjach życia codziennego
d)czytanie- rozpoznawanie najważniejszych informacji, rozumienie krótkich tekstów, pocztówek, ogłoszeń, rozkładów jazdy itp.
e)pisanie- poprawne ortograficznie i językowo, zdolność opisywania miejsc, ludzi, zdarzeń; listy, pocztówki
f)rozumienie (słuchanie)- zdolność rozumienia nauczyciela kolegów, nagranych materiałów, tekstów, rozmów, poleceń
- III.Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów:
- sprawdziany bieżące- sprawdzanie wiedzy i umiejętności w formie krótkiej odpowiedzi ustnej lub pisemnej (kartkówki)
lekcjach, przygotowanie do lekcji, samodzielną pracę na lekcji, pracę ze
słownikiem, estetykę zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń, prace
projektowe
- IV.Częstotliwość oceniania:
- sprawdziany są przeprowadzane po każdym dziale (są zapowiadane z
tygodniowym wyprzedzeniem)
- kartkówki obejmują materiał z 1 do 3 lekcji
- prace domowe ucznia podlegają sprawdzaniu, ale nie zawsze ocenie w
formie stopnia
- czytanie minimum raz w semestrze
- aktywność na lekcji
- V.Kryteria ocen cząstkowych:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który potrafi:
- płynnie operować strukturami gramatycznymi i poznanym słownictwem
- zrozumieć treść i sens różnorodnych tekstów i rozmów
- mówić płynnie, spójnie, bez zawahań
- napisać tekst zawierający pełne zdania z użyciem bogatego słownictwa i różnorodnych struktur gramatycznych
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który potrafi:
- budować pełne, poprawne zdania zawierające struktury i słownictwo wcześniej poznane
- swobodnie przekazać wiadomość
- posługiwać się poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów
- posiada bardzo duży zasób słownictwa
- zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów
- zrozumieć polecenia nauczyciela bez trudności
- poprawnie operować strukturami gramatycznymi
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który potrafi:
- napisać poprawne zdania, używając prostego słownictwa i struktur
- dobrze wyrazić swoje myśli
- posługiwać się w miarę poprawnym językiem
- zrozumieć zazwyczaj ogólny sens różnorodnych tekstów
- zrozumieć polecenia nauczyciela
- operować prostymi strukturami
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- próbuje napisać proste zdania w oparciu o poznane słownictwo
- używa czasem nieprawidłowej pisowni
- czasem potrafi przekazać wiadomość
- dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa
- potrafi zrozumieć sens prostych tekstów
- operuje poprawnie niektórymi prostymi strukturami
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- używa w większości nieprawidłowej pisowni
- ma trudności z napisaniem zdań zawierających proste struktury, proste słownictwo
- czasem potrafi przekazać wiadomość, ale z trudnościami
- dysponuje bardzo ograniczonym zasobem słownictwa
- potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela, ale z jego pomocą
- operuje poprawnie niewielką ilością prostych struktur
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował prostych struktur i słownictwa
- nie rozumie nawet ogólnego sensu prostych tekstów i rozmów
- nie potrafi przekazać żadnej wiadomości w języku francuskim
- nie potrafi napisać nawet krótkiego tekstu zawierającego pełne zdania, proste struktury i słownictwo
VI. Zasady oceniania prac pisemnych
Całogodzinne sprawdziany i kartkówki podlegają punktacji:
Niedostateczny – 0% - 29%
Dopuszczający – 30% - 49%
Dostateczny – 50% - 69%
Dobry – 70% - 89%
Bardzo dobry – 90% - 98%
Celujący – 99% - 100%
VII. Sposób wystawiania oceny semestralnej
Ocena ta jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych oraz obserwacji pracy ucznia.
Ocena na pierwszy semestr jest brana pod uwagę przy wystawianiu oceny rocznej.
VIII .Warunki poprawiania ocen
Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu w terminie
2 tygodni. Jeśli korzystał on z niedozwolonych pomocy podczas pisania sprawdzianów i kartkówek otrzymuje ocenę niedostateczną i nie ma prawa jej poprawić.
IX. Zasady zaliczania nieobecności na sprawdzianach
Uczeń ma obowiązek w terminie do dwóch tygodni (od daty powrotu do szkoły) zaliczyć sprawdzian pisemny, na którym był nieobecny. Termin i sposób zaliczenia wyznacza nauczyciel w porozumieniu z uczniem. W szczególnym przypadku termin zaliczenia sprawdzianu może zostać przedłużony przez nauczyciela. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścił sprawdzian, pisze go na tej lekcji, na której pojawił się po raz pierwszy.
X. Zasady udostępniania do wglądu prac pisemnych
Uczeń ma prawo zanalizować ocenę z pracy pisemnej w dniu, w którym zostaje poinformowany o wynikach sprawdzianu. Sprawdziany przechowywane są
w szkole.
XI. Zasady nagradzania ucznia poprzez podniesienie oceny o jeden stopień
Nauczyciel może podnieść ocenę o jeden stopień uczniowi, który wyróżnia się aktywnością na lekcjach, wykazuje inicjatywę podejmując dodatkowe zadania, ma wiedzę ponad program, bierze udział w różnych konkursach przedmiotowych oraz pomaga uczniom słabszym w nauce.
XII. Ustalenia dodatkowe
- każdy uczeń ma prawo 1 raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji
- nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów
- uczeń powinien każde nieprzygotowanie zgłosić przed lekcją
- uczeń, który chorował (kilka dni) ma prawo nie być pytany przez najbliższe parę dni celem nadrobienia zaległości
- uczeń może być także oceniany na lekcji minusem lub plusem – 5 plusów = ocena bardzo dobra, 5 minusów = ocena niedostateczna
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkiem ucznia, powinien on zawierać wszystkie podawane notatki, wykonywane na lekcjach zadania oraz prace domowe
- uczeń może uzyskać ocenę za pomoc w przygotowaniu imprez szkolnych związanych z językiem francuskim
przewidywaną ocenę śródroczną lub roczną nauczyciel podaje uczniowi na tydzień przed radą klasyfikacyjną; jeżeli przewidywana ocena śródroczna lub roczna jest oceną niedostateczną, to nauczyciel informuje o niej ucznia cztery tygodnie przed radą klasyfikacyjną.