Godło RP Szkoła Podstawowa w Suchej Szkoła Podstawowa
im. Św. Królowej Jadwigi
w Suchej

KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE 4

Formy sprawdzania osiągnięć uczniów

Ocenianie na II etapie edukacyjnym (w klasach IV–VIII) odbywa się w skali cyfrowej od 1

do 6. W bieżącym ocenianiu dopuszcza się stosowanie ocen cząstkowych, które stanowią

część stopnia końcowego określonego w Szkolnym Systemie Oceniania i zostały

szczegółowo opisane w Przedmiotowym Systemie Oceniania.

Ocenie podlegają realne osiągnięcia uczniów, czyli aktualny stan wiedzy

i umiejętności oraz wkład pracy i postępy w uczeniu się. Zadania zlecane uczniom

do realizacji muszą być adekwatne do zdobywanych wiadomości i kształconych kompetencji

zapisanych w podstawie programowej, a potem w programie nauczania.

Każdy test, każdą pracę klasową należy zapowiedzieć co najmniej z tygodniowym

wyprzedzeniem i poprzedzić lekcją powtórzeniową. Nauczyciel powinien zwrócić na niej

uwagę na te zagadnienia, które będą podstawą sprawdzianu. Prace klasowe, sprawdziany,

testy powinny zawierać ćwiczenia reprezentujące różne poziomy wymagań. Oznacza to, że

poszczególne zadania powinny reprezentować różny stopień trudności i sprawdzać zarówno

wiedzę (treści, które należy zapamiętać i zrozumieć), jak i umiejętności

Po pracy klasowej, sprawdzianie lub teście przewidziana jest lekcja poświęcona ich omówieniu

i poprawie. Wszystkie oceny muszą być jawne. Uczeń powinien otrzymać też informację

zwrotną z wyszczególnieniem, co zrobił dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować, oraz

ze wskazówkami, w jaki sposób może poprawić swoją pracę. Wszystkie zadania, których

poziom łatwości nie przekroczy 75 procent, należy ponownie wytłumaczyć. Mogą to zrobić

uczniowie, którzy poprawnie wykonali ćwiczenia. Pozostałe zadania, o ile będzie taka

potrzeba, należy wyjaśnić indywidualnie.

Systematycznej ocenie powinny podlegać różne przejawy aktywności ucznia.

Różne sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów

• recytacja prozy i poezji,

• odpowiedzi ustne,

• prace klasowe,

• sprawdziany,

• kartkówki,

• testy,

• dyktanda,

• prace domowe,

• zadania wykonywane w zeszycie,

• wypowiedzi pisemne na lekcji,

• prace długoterminowe, m.in. projekty, gazetki,

• udział w konkursie klasowym, szkolnym, międzyszkolnym, w przedstawieniu,

akademii szkolnej,

• różnorodne działania twórcze, w których uczeń prezentuje swoje pasje

i wykorzystuje uzdolnienia.

Kryteria ocen

Ocena końcowa (okresowa) jest wypadkową ocen cząstkowych, które uczeń otrzyma w ciągu

roku szkolnego. Powinna uwzględniać również rozwój ucznia. Wynika z zakresu

opanowanych umiejętności, zdobytych wiadomości, a także wkładu pracy. Szczegółowe

kryteria oceniania wszystkich aktywności uczniów powinny znaleźć się w Przedmiotowym

Systemie Oceniania (zgodnym ze Szkolnym Systemem Oceniania). Prezentowane poniżej

kryteria ogólne dotyczą oceniania na koniec etapu edukacyjnego.

OCENA CELUJĄCA

Uczeń:

• opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,

• samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o dużym stopniu trudności,

• czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować

i interpretować je w sposób pogłębiony i wnikliwy, posługując się terminologią

z podstawy programowej,

• posługuje się bogatym i różnorodnym słownictwem oraz poprawnym językiem

zarówno w mowie, jak i w piśmie,

• aktywnie uczestniczy w lekcjach (pełni funkcję asystenta nauczyciela) i zajęciach

pozalekcyjnych,

• z powodzeniem bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem

polskim,

• tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, poprawne pod

względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym

i interpunkcyjnym,

• odznacza się samodzielnością i dojrzałością sądów,

• wzorowo wykonuje prace domowe i zadania dodatkowe,

• współpracuje w zespole, często odgrywając rolę lidera,

• wykorzystuje wiedzę, umiejętności i zdolności twórcze (kreatywność) przy odbiorze

i analizie tekstów oraz tworzeniu wypowiedzi.

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń:

• opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,

• samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności,

• czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować je

samodzielnie, podejmuje próby interpretacji,

• posługuje się bogatym słownictwem i poprawnym językiem zarówno w mowie,

jak i w piśmie,

• aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,

• bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,

• tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, w większości

poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym,

ortograficznym i interpunkcyjnym,

• aktywnie uczestniczy w lekcjach,

• wykonuje prace domowe, często angażuje się w zadania dodatkowe.

OCENA DOBRA

Uczeń:

• w większości opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,

• samodzielnie rozwiązuje zadania o niewielkim lub średnim stopniu trudności,

a z pomocą nauczyciela – trudne,

• czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, samodzielnie

odnajduje w nich informacje,

• w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia niewiele błędów językowych,

ortograficznych i stylistycznych,

• bierze czynny udział w lekcji,

• wykonuje prace domowe, czasem także nieobowiązkowe.

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń:

• częściowo opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,

• samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe; trudniejsze problemy i ćwiczenia

rozwiązuje przy pomocy nauczyciela,

• odnajduje w tekście informacje podane wprost, rozumie dosłowne znaczenie

większości wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,

• w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy językowe, ortograficzne

i stylistyczne; wypowiedzi cechuje ubogie słownictwo,

• wypowiada się krótko, ale wypowiedź jest na ogół uporządkowana,

• niekiedy popełnia rażące błędy językowe zakłócające komunikację,

• rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach,

• wykonuje obowiązkowe prace domowe, ale popełnia w nich błędy.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

Uczeń:

• opanował w niewielkim stopniu umiejętności zapisane w podstawie programowej,

• większość zadań, nawet bardzo łatwych, wykonuje jedynie przy pomocy nauczyciela,

• czyta niezbyt płynnie, niewłaściwie akcentuje wyrazy, nie stosuje odpowiedniej

intonacji,

• ma problemy z czytaniem tekstów kultury, ale podejmuje próby ich odbioru,

• nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować tekstów,

• w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia rażące błędy utrudniające

komunikację, ma ubogie słownictwo i trudności z formułowaniem nawet prostych

zdań,

• nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać

polecenia nauczyciela,

• pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy,

• często nie potrafi samodzielnie wykonać pracy domowej, ale podejmuje próby.

OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń:

• nie opanował nawet podstawowych wiadomości, ma bardzo duże braki w wiedzy

i umiejętnościach z zakresu podstawy programowej,

• ma kłopoty z techniką czytania,

• nie odnajduje w tekście informacji podanych wprost, nie rozumie dosłownego

znaczenia wielu wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,

• nie wykonuje zadań ani poleceń nauczyciela,

• wykazuje się niechęcią do nauki,

• zaniedbuje wykonywanie prac domowych,

• nie angażuje się w pracę grup