KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE 4
Formy sprawdzania osiągnięć uczniów
Ocenianie na II etapie edukacyjnym (w klasach IV–VIII) odbywa się w skali cyfrowej od 1
do 6. W bieżącym ocenianiu dopuszcza się stosowanie ocen cząstkowych, które stanowią
część stopnia końcowego określonego w Szkolnym Systemie Oceniania i zostały
szczegółowo opisane w Przedmiotowym Systemie Oceniania.
Ocenie podlegają realne osiągnięcia uczniów, czyli aktualny stan wiedzy
i umiejętności oraz wkład pracy i postępy w uczeniu się. Zadania zlecane uczniom
do realizacji muszą być adekwatne do zdobywanych wiadomości i kształconych kompetencji
zapisanych w podstawie programowej, a potem w programie nauczania.
Każdy test, każdą pracę klasową należy zapowiedzieć co najmniej z tygodniowym
wyprzedzeniem i poprzedzić lekcją powtórzeniową. Nauczyciel powinien zwrócić na niej
uwagę na te zagadnienia, które będą podstawą sprawdzianu. Prace klasowe, sprawdziany,
testy powinny zawierać ćwiczenia reprezentujące różne poziomy wymagań. Oznacza to, że
poszczególne zadania powinny reprezentować różny stopień trudności i sprawdzać zarówno
wiedzę (treści, które należy zapamiętać i zrozumieć), jak i umiejętności
Po pracy klasowej, sprawdzianie lub teście przewidziana jest lekcja poświęcona ich omówieniu
i poprawie. Wszystkie oceny muszą być jawne. Uczeń powinien otrzymać też informację
zwrotną z wyszczególnieniem, co zrobił dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować, oraz
ze wskazówkami, w jaki sposób może poprawić swoją pracę. Wszystkie zadania, których
poziom łatwości nie przekroczy 75 procent, należy ponownie wytłumaczyć. Mogą to zrobić
uczniowie, którzy poprawnie wykonali ćwiczenia. Pozostałe zadania, o ile będzie taka
potrzeba, należy wyjaśnić indywidualnie.
Systematycznej ocenie powinny podlegać różne przejawy aktywności ucznia.
Różne sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów
• recytacja prozy i poezji,
• odpowiedzi ustne,
• prace klasowe,
• sprawdziany,
• kartkówki,
• testy,
• dyktanda,
• prace domowe,
• zadania wykonywane w zeszycie,
• wypowiedzi pisemne na lekcji,
• prace długoterminowe, m.in. projekty, gazetki,
• udział w konkursie klasowym, szkolnym, międzyszkolnym, w przedstawieniu,
akademii szkolnej,
• różnorodne działania twórcze, w których uczeń prezentuje swoje pasje
i wykorzystuje uzdolnienia.
Kryteria ocen
Ocena końcowa (okresowa) jest wypadkową ocen cząstkowych, które uczeń otrzyma w ciągu
roku szkolnego. Powinna uwzględniać również rozwój ucznia. Wynika z zakresu
opanowanych umiejętności, zdobytych wiadomości, a także wkładu pracy. Szczegółowe
kryteria oceniania wszystkich aktywności uczniów powinny znaleźć się w Przedmiotowym
Systemie Oceniania (zgodnym ze Szkolnym Systemem Oceniania). Prezentowane poniżej
kryteria ogólne dotyczą oceniania na koniec etapu edukacyjnego.
OCENA CELUJĄCA
Uczeń:
• opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
• samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
• czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować
i interpretować je w sposób pogłębiony i wnikliwy, posługując się terminologią
z podstawy programowej,
• posługuje się bogatym i różnorodnym słownictwem oraz poprawnym językiem
zarówno w mowie, jak i w piśmie,
• aktywnie uczestniczy w lekcjach (pełni funkcję asystenta nauczyciela) i zajęciach
pozalekcyjnych,
• z powodzeniem bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem
polskim,
• tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, poprawne pod
względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym
i interpunkcyjnym,
• odznacza się samodzielnością i dojrzałością sądów,
• wzorowo wykonuje prace domowe i zadania dodatkowe,
• współpracuje w zespole, często odgrywając rolę lidera,
• wykorzystuje wiedzę, umiejętności i zdolności twórcze (kreatywność) przy odbiorze
i analizie tekstów oraz tworzeniu wypowiedzi.
OCENA BARDZO DOBRA
Uczeń:
• opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
• samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności,
• czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować je
samodzielnie, podejmuje próby interpretacji,
• posługuje się bogatym słownictwem i poprawnym językiem zarówno w mowie,
jak i w piśmie,
• aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
• bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
• tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, w większości
poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym,
ortograficznym i interpunkcyjnym,
• aktywnie uczestniczy w lekcjach,
• wykonuje prace domowe, często angażuje się w zadania dodatkowe.
OCENA DOBRA
Uczeń:
• w większości opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
• samodzielnie rozwiązuje zadania o niewielkim lub średnim stopniu trudności,
a z pomocą nauczyciela – trudne,
• czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, samodzielnie
odnajduje w nich informacje,
• w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia niewiele błędów językowych,
ortograficznych i stylistycznych,
• bierze czynny udział w lekcji,
• wykonuje prace domowe, czasem także nieobowiązkowe.
OCENA DOSTATECZNA
Uczeń:
• częściowo opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
• samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe; trudniejsze problemy i ćwiczenia
rozwiązuje przy pomocy nauczyciela,
• odnajduje w tekście informacje podane wprost, rozumie dosłowne znaczenie
większości wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
• w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy językowe, ortograficzne
i stylistyczne; wypowiedzi cechuje ubogie słownictwo,
• wypowiada się krótko, ale wypowiedź jest na ogół uporządkowana,
• niekiedy popełnia rażące błędy językowe zakłócające komunikację,
• rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach,
• wykonuje obowiązkowe prace domowe, ale popełnia w nich błędy.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
Uczeń:
• opanował w niewielkim stopniu umiejętności zapisane w podstawie programowej,
• większość zadań, nawet bardzo łatwych, wykonuje jedynie przy pomocy nauczyciela,
• czyta niezbyt płynnie, niewłaściwie akcentuje wyrazy, nie stosuje odpowiedniej
intonacji,
• ma problemy z czytaniem tekstów kultury, ale podejmuje próby ich odbioru,
• nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować tekstów,
• w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia rażące błędy utrudniające
komunikację, ma ubogie słownictwo i trudności z formułowaniem nawet prostych
zdań,
• nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać
polecenia nauczyciela,
• pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy,
• często nie potrafi samodzielnie wykonać pracy domowej, ale podejmuje próby.
OCENA NIEDOSTATECZNA
Uczeń:
• nie opanował nawet podstawowych wiadomości, ma bardzo duże braki w wiedzy
i umiejętnościach z zakresu podstawy programowej,
• ma kłopoty z techniką czytania,
• nie odnajduje w tekście informacji podanych wprost, nie rozumie dosłownego
znaczenia wielu wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
• nie wykonuje zadań ani poleceń nauczyciela,
• wykazuje się niechęcią do nauki,
• zaniedbuje wykonywanie prac domowych,
• nie angażuje się w pracę grup