DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DLA UCZNIÓW:
Wymagania edukacyjne dostosowane są dla uczniów:
- z orzeczeniem poradni psychologiczno – pedagogicznej.
- posiadających opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Uczniowie z orzeczeniem poradni psychologiczno - pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim lub z opinią poradni psychologiczno – pedagogicznej, realizują podstawę programową kształcenia ogólnego.
Uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim obowiązują te same podręczniki i zeszyty ćwiczeń, co resztę klasy.
Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy.
Na lekcjach języka angielskiego nauczyciel stosuje:
- wydłużony czas pracy;
- możliwość korzystania z pomocy dydaktycznych podczas pisania testów i kartkówek;
- stosowanie prostych poleceń;
- zmniejszenie ilości zadań w pracy domowej;
- zmniejszanie ilości słówek do zapamiętania;
- pozostawianie większej ilości czasu na ich przyswojenie;
- motywowanie do pracy poprzez częste pochwały, docenianie najmniejszego wysiłku ucznia;
- sprawdzanie wiedzy uczniów może odbywać się w formie odpowiedzi ustnych na proste pytania, na początku lub w trakcie lekcji;
- ocenianie karty pracy, które uczniowie rozwiązują na lekcji lub w domu;
- zwracanie uwagi na wolniejsze tempo pracy ucznia;
- w miarę możliwości odrębne instruowanie ucznia;
- posadzenie ucznia z przodu sali lekcyjnej, blisko biurka nauczyciela.
Uczeń niedowidzący:
Dzieci niedowidzące uczęszczające do szkoły ogólnodostępnej, powinny w miarę możliwości realizować ten sam program szkolny, co reszta klasy.
Przy ocenie bierze się pod uwagę:
- wysiłek oraz zaangażowanie ucznia w prace na lekcji;
- aktywność podczas zajęć;
- samodzielność w wykonywaniu ćwiczeń;
- zainteresowanie przedmiotem i stosunek do nauki;
Oceniając prace pisemne zwraca się uwagę na poziom wiadomości i słownictwo, błędy literowe spowodowane niedowidzeniem nie są oceniane.
Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych:
- zapewnienie dobrego oświetlenia klasy oraz miejsca w pierwszej ławce w rzędzie od okna;
- wiedzę ucznia sprawdza się w formie pisemnej oraz ustnej - wydłużony czas na wykonywanie ćwiczeń i zadań podczas lekcji;
- przewiduje się dla ucznia wydłużony (w miarę możliwości) czas wypowiedzi pisemnej;
- możliwość zaliczania treści programowych „partiami”.
Uczeń niedosłyszący
W ocenie bierze się pod uwagę przede wszystkim możliwości ucznia oraz jego obiektywne ograniczenia.
Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych:
- zapewnienie dobrego oświetlenia klasy oraz miejsca w pierwszej ławce w rzędzie od okna;
- nauczyciel mówiąc do całej klasy, powinien stać w pobliżu ucznia (słuchacza) zwrócony twarzą w jego stronę, należy mówić wyraźnie;
- zadbanie o spokój i ciszę w klasie, eliminowanie zbędnego hałasu;
- upewnianie się czy polecenia kierowane do całej klasy są właściwie rozumiane przez ucznia (słuchacza) niedosłyszącego (w przypadku trudności zapewnienie mu dodatkowego wyjaśnienia, sformułowanie inaczej polecenia, używając prostego słownictwa)
- wydłużanie czasu na wykonanie zadania z uwagi na wolne tempo czytania;
- nie uwzględnianie błędów wynikających z niedosłuchu.
Ponadto ocenia się:
- aktywność ucznia na lekcji;
- systematyczność;
- pilność;
- staranność;
- zainteresowanie przedmiotem;
- stopień samodzielności;
Obniżony rozwój umysłowy
Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych:
- zmniejszanie ilości słówek do zapamiętania;
- pozostawianie większej ilości czasu na ich przyswojenie;
- odpytywanie po uprzedzeniu, kiedy i z czego dokładnie uczeń będzie pytany;
- wymagania w wypowiadaniu się na określony temat ograniczyć do kilku krótkich, prostych zdań;
- zmniejszenie ilości, stopnia trudności i obszerności zadań;
- dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie;
- wydłużanie czasu na odpowiedź;
- w miarę możliwości, częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień;
- możliwość dokończenia w domu niektórych prac wykonywanych na lekcjach;
- potrzeba większej ilości czasu i powtórzeń na opanowanie materiału.
Oceniając ucznia o obniżonym rozwoju umysłowym uwzględnić należy:
- wysiłek, który uczeń wkłada w opanowanie wiadomości i umiejętności;
- poziom motywacji do pracy;
- zaangażowanie w opanowanie materiału programowego;
- samodzielność wykonywaniu zadań.
Dysleksja, dysgrafia, dysortografia
Ucznia dyslektycznego obowiązują te same treści i wymagania programowe, co uczniów, u których nie stwierdzono specyficznych trudności w nauce w postaci dysleksji, dysortografii oraz dysgrafii.
Uczeń ma obowiązek:
- wykazać się systematyczną pracą zgodnie ze wskazówkami nauczyciela;
- powtarzać i utrwalać pisownie wyrazów oraz zwrotów obcojęzycznych;
- doskonalić umiejętność czytania poprzez częste ćwiczenie w domu.
Ocenianie ucznia z dysleksją i dysortografią:
- wydłużony (w miarę możliwości) czas przeznaczony na napisanie sprawdzianu/testu;
- oceniając prace pisemne nie obniża się punktacji za opuszczanie liter, ich gubienie czy też przestawianie, jeśli nie wpływa to na zmianę znaczenia wyrazu;
- uznaje się zapis fonetyczny wyrazów;
- istnieje możliwość korzystania podczas zajęć ze słownika języka angielskiego.
Ocenianie ucznia z dysgrafią:
-akceptuje się pismo drukowane;
- nie ocenia się ucznia za charakter i estetykę pisma;
- w przypadku nieczytelnych zapisów lub prac uczeń ma obowiązek głośnego ich odczytania, jeżeli uczeń nie jest w stanie odczytać tego, co napisał otrzymuje 0 punktów za nieczytelne odpowiedzi udzielone na sprawdzianie/teście lub ocenę niedostateczną w przypadku nieczytelnych wypracowań, esejów, wypowiedzi pisemnych;
- większa ilość wypowiedzi ustnych;
- postępy w nauce, systematyczność pracy oraz zaangażowanie w pokonywanie oraz niwelowanie w/w dysfunkcji wpływa na ocenę semestralną/roczną.
Inne rodzaje dysfunkcji uczniów, będą realizowane poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów, zgodnie ze wskazaniami poradni.
METODY I FORMY PRACY Z UCZNIEM UZDOLNIONYM JĘZYKOWO.
- udział w kole języka angielskiego;
- przygotowywanie do konkursów i olimpiad;
- dostarczenie dodatkowych materiałów do pracy własnej;
- zachęcanie do udzielania pomocy koleżeńskiej;
- prowadzenie fragmentów lekcji;
- tworzenie takich sytuacji dydaktycznych, które będą dla ucznia wyzwaniem i źródłem satysfakcji;
- poszerzenie zainteresowań i umiejętności ucznia poprzez udział w przedsięwzięciach szkolnych i pozaszkolnych;
- indywidualizacja procesu dydaktycznego podczas zajęć edukacyjnych poszerzenie treści, wzbogacenie;
- wymiana spostrzeżeń z radą pedagogiczną;
- promowanie ucznia i jego osiągnięć na terenie szkoły i poza nią ( np. strona internetowa szkoły, wyniki w konkursach, zdjęcia itp.).