Godło RP Szkoła Podstawowa w Suchej Szkoła Podstawowa
im. Św. Królowej Jadwigi
w Suchej

Przedmiotowy System Oceniania z Języka Angielskiego

w roku szkolnym 2015 / 2016

Urszula Kowalska                                                                                   

Celem przedmiotowego systemu oceniania jest jasne określenie zasad, którymi nauczyciel języka angielskiego będzie się kierował przy wystawianiu ocen.

Przedmiotowy System Oceniania z języka angielskiego jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Zespołu Szkół w Suchej.

  1. I.Wymogi edukacyjne:
  2. gramatyka – znajomość struktur, budowanie zdań,
  3. słownictwo –znajomość poznanych słów i zwrotów, wymowa, zapisywanie,
  4. mówienie – umiejętność posługiwania się w codziennych sytuacjach,
  5. pisanie – poprawne ortograficznie i językowo (krótkie opisy, listy, pocztówki),
  6. czytanie – rozumienie krótkich tekstów, pocztówek, ogłoszeń, rozkładów jazdy itp.,
  7. rozumienie (słuchanie) – tekstów, rozmów, poleceń,
  8. elementy kulturowo-cywilizacyjne– wprowadzenie ogólnych wiadomości z zakresu kultury i cywilizacji Wielkiej Brytanii.
  1. II.Oceny w skali 1-6 można uzyskać za poniższe formy aktywności:
  2. sprawdziany obejmujące większy zakres przerabianego materiału,
  3. kartkówki
  4. aktywność na lekcji,
  5. czytanie tekstu ze zrozumieniem,
  6. słuchanie tekstu ze zrozumieniem
  7. projekty,
  8. prace pisemne
  1. III.Wymogi edukacyjne na poszczególną ocenę z języka angielskiego:

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLE STANOWIĄ OSOBNE DOKUMENTY („WYMOGI EDUKACYJNE”) DLA KAŻDEJ KLASY.

  1. IV.Sprawdziany:

W ciągu semestru zostaną przeprowadzone 2 lub 3 sprawdziany (po minimum jednym dziale). Termin sprawdzianu podaje nauczyciel z tygodniowym wyprzedzeniem.

  1. V.Zasady oceniania prac pisemnych:

Skala ocen: jest dostosowana do formy testującej oraz ilości testowanego materiału. Jednakże generalna skala ocen jest następująca:

                 100% + ćw. dodatkowe - celujący

90% - 100%                     - bardzo dobry

70% - 89%                       - dobry

50% - 69%                       - dostateczny

30% - 49%                       - dopuszczający

do 29%                            - niedostateczny

Nauczyciel dopuszcza oceny np. „dobry plus,” „dobry minus” itp. w swojej punktacji, jeśli ocena jest na pograniczu punktacji np. 69% -4.

  1. VI.Sposoby wystawiania ocen: semestralnej i końcowo rocznej:

Oceny cząstkowe wystawiane są w dwóch działach:

  1. sprawdziany waga 2
  2. wszystkie pozostałe oceny waga 1

Ocena semestralna / końcoworoczna jest liczona w następujący sposób:

-          obliczenie średniej ocen z każdego działu do jednego miejsca po przecinku

-          pomnożenie średniej ocen przez wagę (wskaźnik punktowy) dla danego działu

-          obliczenie sumy punktów obydwóch działów

-          podzielenie sumy punktów przez sumę wskaźników punktowych – tj. przez 3

-          zaokrąglenie wyników wg zasady od 0,5 po przecinku w górę, poniżej 0,5 w dół

Ocena na pierwszy semestr jest brana pod uwagę przy wystawianiu oceny końcoworocznej.

  1. VII.Warunki poprawiania ocen:

Uczeń ma prawo poprawić ocenę bieżącą

-          sprawdziany – w ciągu 1 tygodnia od daty otrzymania,

-          kartkówki  - w ciągu 2 lekcji od daty otrzymania,

-          odpowiedzi ustne, prace domowe – na drugi dzień,

-          aktywność – nie podlega poprawie.

Ocena uzyskana z poprawy zostaje wpisana do dziennika jako kolejna.

Po upływie terminu na poprawę nauczyciel nie ma obowiązku wyznaczać dodatkowego terminu

  1. VIII.Poprawianie oceny niedostatecznej wystawionej w wyniku klasyfikacji wstępnej:

Uczeń zagrożony oceną niedostateczną wystawioną w wyniku klasyfikacji wstępnej ma prawo do poprawy oceny zgodnie z zasadami określonymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.

  1. IX.Nieobecność na sprawdzianach i udostępnianie prac pisemnych:

Prace klasowe są obowiązkowe. Nieobecni uczniowie piszą je w terminie ustalonym z nauczycielem. Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania pracy klasowej w wyznaczonym drugim terminie, nauczyciel ma prawo do przeprowadzenia jej na lekcji, na której uczeń jest obecny.

W szczególnym przypadku termin zaliczenia sprawdzianu może zostać przedłużony przez nauczyciela.

Jeśli uczeń unika pisania prac ( celowe nieobecności w wyznaczonych terminach), musi ją napisać po powrocie do szkoły w najbliższym terminie.

Uczeń ma prawo zanalizować ocenę z pracy pisemnej na lekcji w dniu, w którym zostaje poinformowany o wynikach sprawdzianu.

Rodzice (opiekunowie) mogą się zapoznać z pracami podczas zebrań oraz dni otwartych.

  1. X.Zasady nagradzania ucznia poprzez podniesienie oceny o jeden stopień i zasady obniżania oceny:

Nauczyciel może podnieść ocenę o jeden stopień uczniowi, który wyróżnia się aktywnością na lekcjach, wykazuje inicjatywę w dodatkowych pracach, ma wiedze ponad program, bierze udział w różnych konkursach przedmiotowych oraz pomaga uczniom słabszym w nauce.

Nauczyciel może obniżyć ocenę nawet o jeden stopień uczniowi, który unika sprawdzania wiadomości, jest nieobowiązkowy oraz opuścił bez powodu 30-49% godzin lekcyjnych w danym semestrze.

 XI. Dodatkowe kryteria:

1)      każdy uczeń ma prawo 2 razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji. Powinien to zrobić na początku lekcji. Jednak nie może zgłosić nieprzygotowania do wcześniej zapowiedzianego sprawdzianu lub innej pracy pisemnej;

2)      uczeń może być także oceniany na lekcji minusem lub plusem – 3 plusy = ocena bardzo dobra, 3 minusy = ocena niedostateczna;

3)     obowiązkiem ucznia jest przynoszenie i prowadzenie (systematycznie uzupełnianie) zeszytu, podręcznika oraz zeszytu ćwiczeń na każdą lekcje;

5)      odpowiedzi ustne oraz kartkówki mogą obejmować materiał aktualnie omawiany (z trzech ostatnich lekcji) i nie wymagają wcześniejszej zapowiedzi;

6)      w przypadku zapowiedzianych kartkówek materiał może obejmować więcej niż trzy ostatnie lekcje, dokładny zakres nauczyciel podaje do wiadomości;

7)      prace pisemne uczniów są archiwizowane do końca roku szkolnego i udostępniane na prośbę ucznia lub jego rodziców do wglądu w szkole;

8)      nie ocenia się ucznia przez trzy dni po dłuższej jego usprawiedliwionej nieobecności w szkole (co najmniej 2 tygodnie);

9)      uczeń, który korzysta z niedozwolonych pomocy podczas pisania prac kontrolnych otrzymuje ocenę niedostateczna, bez prawa jej poprawy.