Przedmiotowy System Oceniania z Języka Angielskiego
w roku szkolnym 2015 / 2016
Urszula Kowalska
Celem przedmiotowego systemu oceniania jest jasne określenie zasad, którymi nauczyciel języka angielskiego będzie się kierował przy wystawianiu ocen.
Przedmiotowy System Oceniania z języka angielskiego jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Zespołu Szkół w Suchej.
- I.Wymogi edukacyjne:
- gramatyka – znajomość struktur, budowanie zdań,
- słownictwo –znajomość poznanych słów i zwrotów, wymowa, zapisywanie,
- mówienie – umiejętność posługiwania się w codziennych sytuacjach,
- pisanie – poprawne ortograficznie i językowo (krótkie opisy, listy, pocztówki),
- czytanie – rozumienie krótkich tekstów, pocztówek, ogłoszeń, rozkładów jazdy itp.,
- rozumienie (słuchanie) – tekstów, rozmów, poleceń,
- elementy kulturowo-cywilizacyjne– wprowadzenie ogólnych wiadomości z zakresu kultury i cywilizacji Wielkiej Brytanii.
- II.Oceny w skali 1-6 można uzyskać za poniższe formy aktywności:
- sprawdziany obejmujące większy zakres przerabianego materiału,
- kartkówki
- aktywność na lekcji,
- czytanie tekstu ze zrozumieniem,
- słuchanie tekstu ze zrozumieniem
- projekty,
- prace pisemne
- III.Wymogi edukacyjne na poszczególną ocenę z języka angielskiego:
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLE STANOWIĄ OSOBNE DOKUMENTY („WYMOGI EDUKACYJNE”) DLA KAŻDEJ KLASY.
- IV.Sprawdziany:
W ciągu semestru zostaną przeprowadzone 2 lub 3 sprawdziany (po minimum jednym dziale). Termin sprawdzianu podaje nauczyciel z tygodniowym wyprzedzeniem.
- V.Zasady oceniania prac pisemnych:
Skala ocen: jest dostosowana do formy testującej oraz ilości testowanego materiału. Jednakże generalna skala ocen jest następująca:
100% + ćw. dodatkowe - celujący
90% - 100% - bardzo dobry
70% - 89% - dobry
50% - 69% - dostateczny
30% - 49% - dopuszczający
do 29% - niedostateczny
Nauczyciel dopuszcza oceny np. „dobry plus,” „dobry minus” itp. w swojej punktacji, jeśli ocena jest na pograniczu punktacji np. 69% -4.
- VI.Sposoby wystawiania ocen: semestralnej i końcowo rocznej:
Oceny cząstkowe wystawiane są w dwóch działach:
- sprawdziany waga 2
- wszystkie pozostałe oceny waga 1
Ocena semestralna / końcoworoczna jest liczona w następujący sposób:
- obliczenie średniej ocen z każdego działu do jednego miejsca po przecinku
- pomnożenie średniej ocen przez wagę (wskaźnik punktowy) dla danego działu
- obliczenie sumy punktów obydwóch działów
- podzielenie sumy punktów przez sumę wskaźników punktowych – tj. przez 3
- zaokrąglenie wyników wg zasady od 0,5 po przecinku w górę, poniżej 0,5 w dół
Ocena na pierwszy semestr jest brana pod uwagę przy wystawianiu oceny końcoworocznej.
- VII.Warunki poprawiania ocen:
Uczeń ma prawo poprawić ocenę bieżącą
- sprawdziany – w ciągu 1 tygodnia od daty otrzymania,
- kartkówki - w ciągu 2 lekcji od daty otrzymania,
- odpowiedzi ustne, prace domowe – na drugi dzień,
- aktywność – nie podlega poprawie.
Ocena uzyskana z poprawy zostaje wpisana do dziennika jako kolejna.
Po upływie terminu na poprawę nauczyciel nie ma obowiązku wyznaczać dodatkowego terminu
- VIII.Poprawianie oceny niedostatecznej wystawionej w wyniku klasyfikacji wstępnej:
Uczeń zagrożony oceną niedostateczną wystawioną w wyniku klasyfikacji wstępnej ma prawo do poprawy oceny zgodnie z zasadami określonymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
- IX.Nieobecność na sprawdzianach i udostępnianie prac pisemnych:
Prace klasowe są obowiązkowe. Nieobecni uczniowie piszą je w terminie ustalonym z nauczycielem. Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania pracy klasowej w wyznaczonym drugim terminie, nauczyciel ma prawo do przeprowadzenia jej na lekcji, na której uczeń jest obecny.
W szczególnym przypadku termin zaliczenia sprawdzianu może zostać przedłużony przez nauczyciela.
Jeśli uczeń unika pisania prac ( celowe nieobecności w wyznaczonych terminach), musi ją napisać po powrocie do szkoły w najbliższym terminie.
Uczeń ma prawo zanalizować ocenę z pracy pisemnej na lekcji w dniu, w którym zostaje poinformowany o wynikach sprawdzianu.
Rodzice (opiekunowie) mogą się zapoznać z pracami podczas zebrań oraz dni otwartych.
- X.Zasady nagradzania ucznia poprzez podniesienie oceny o jeden stopień i zasady obniżania oceny:
Nauczyciel może podnieść ocenę o jeden stopień uczniowi, który wyróżnia się aktywnością na lekcjach, wykazuje inicjatywę w dodatkowych pracach, ma wiedze ponad program, bierze udział w różnych konkursach przedmiotowych oraz pomaga uczniom słabszym w nauce.
Nauczyciel może obniżyć ocenę nawet o jeden stopień uczniowi, który unika sprawdzania wiadomości, jest nieobowiązkowy oraz opuścił bez powodu 30-49% godzin lekcyjnych w danym semestrze.
XI. Dodatkowe kryteria:
1) każdy uczeń ma prawo 2 razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji. Powinien to zrobić na początku lekcji. Jednak nie może zgłosić nieprzygotowania do wcześniej zapowiedzianego sprawdzianu lub innej pracy pisemnej;
2) uczeń może być także oceniany na lekcji minusem lub plusem – 3 plusy = ocena bardzo dobra, 3 minusy = ocena niedostateczna;
3) obowiązkiem ucznia jest przynoszenie i prowadzenie (systematycznie uzupełnianie) zeszytu, podręcznika oraz zeszytu ćwiczeń na każdą lekcje;
5) odpowiedzi ustne oraz kartkówki mogą obejmować materiał aktualnie omawiany (z trzech ostatnich lekcji) i nie wymagają wcześniejszej zapowiedzi;
6) w przypadku zapowiedzianych kartkówek materiał może obejmować więcej niż trzy ostatnie lekcje, dokładny zakres nauczyciel podaje do wiadomości;
7) prace pisemne uczniów są archiwizowane do końca roku szkolnego i udostępniane na prośbę ucznia lub jego rodziców do wglądu w szkole;
8) nie ocenia się ucznia przez trzy dni po dłuższej jego usprawiedliwionej nieobecności w szkole (co najmniej 2 tygodnie);
9) uczeń, który korzysta z niedozwolonych pomocy podczas pisania prac kontrolnych otrzymuje ocenę niedostateczna, bez prawa jej poprawy.